Emlak Yetki Belgesi Nedir ve Nereden Alınır?
Emlakçılık faaliyetlerini gerçekleştirmek için alınması gereken emlak yetki belgesi, mesleki yeterliliği kanıtlayan bir belge olarak geçer. Emlak ofisi açmak isteyen herkes, Ticaret İl Müdürlüğü tarafından verilir ve kişilere emlak ofisi açma yetkisi verir. Bu belgeyi emlak danışmanı, emlak ofisinde herkes tarafından görülebilecek bir yerde açıkça sergilemelidir.
Emlak yetki belgesi alabilmek için Ticaret İl Müdürlüğü’ne başvuruda bulunmak gerekir. Başvuru yapmadan önce ise emlak alanında mesleki yeterliliği kanıtlayan belge alınmalıdır. Başvurunun onaylanması üzerine Ticaret İl Müdürlüğü tarafından başvuru yapan kişiye emlak yetki belgesi verilir. Emlak yetki numarası, emlak danışmanının açtığı bütün ilanlarda ve yaptığı tüm sözleşmelerde yazmalıdır. Bu numara, emlak yetki belgesinde yer alır ve Ticaret İl Müdürlükleri tarafından belirlenir.
Emlak Danışmanlığı Sertifikası Kimler Alabilir?
Emlak danışmanlığı sertifikası alabilmek için bazı koşullar söz konusudur. Bu belgeyi alabilecek kişiler şu şekilde sıralanabilir:
- 18 yaşından büyük olanlar
- En az ilkokul mezunu olanlar
- Ticaret / sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olanlar
- Kasten işlenen bir suçtan dolayı hüküm giymemiş olanlar
- Ulusal yeterliliğe dayalı mesleki yeterlilik belgesine sahip olanlar (Seviye 5)
- Konkardato ilan etmemiş olanlar
Emlak Yetki Belgesi Nasıl Alınır?
Emlak yetki belgesi alabilmek için öncelikle gerekli şartları yerine getiriyor olmanız gerekir. Ardından Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi (TTBS) üzerinden emlakçılık yetki belgesi başvurusu yapabilirsiniz. MYK tarafından belirlenen bir kuruluşa giderek mesleki yeterlilik sınavına girmeniz gerekir. Bu kuruluştan sınav bilgileri ve tarihi hakkında bilgi alabilirsiniz.
Emlak mesleki yeterlilik belgesi için gireceğiniz sınav, teorik ve uygulamalı olmak üzere iki bölümden oluşur. Teorik kısımda 4 seçenekli test sorularına yanıt vermeniz gerekir. Uygulamalı kısımda ise sizden mesleki yeterliliğinize dair bazı uygulamaları gerçekleştirmeniz istenir. Bu sınava isterseniz emlak danışmanı seviye 4, isterseniz de sorumlu emlak danışmanı seviye 5 olarak iki farklı meslek dalında girebilirsiniz. Mesleki yeterlilik sınavında başarılı olursanız, emlak yetki belgesi almaya hak kazanırsınız.
Emlak yetki belgesi aldıktan sonra Ticaret İl Müdürlüklerine başvuruda bulunarak belgenize fiziksel olarak sahip olabilirsiniz. Bu belgeyi açacağınız emlak ofisinde sergilemeniz gerekir. Emlak yetki belgesi 5 yıl süreyle geçerlidir. 5 yıl dolduktan sonra ilgili müdürlüğe başvuruda bulunarak belgeyi yenilemeniz gerekir.
Emlak Yetki Belgesi Almak İçin Gerekli Evraklar
Emlak yetki belgesi alabilmek için başvuru esnasında bazı evrakları ibraz etmeniz gerekir. Bu evraklar şu şekildedir:
- Vergi levhası
- Oda kayıt belgesi (3 ay)
- Adli sicil kaydı
- Öğrenim durumunu gösteren diploma
- Mesleki yeterlilik belgesi
- İmza sirküleri
- Ticaret sicil gazetesi fotokopisi
- En az 100 saatlik emlak danışmanlığı sertifikası
Gayrimenkul Yetki Belgesinin Ücreti Ne Kadar?
Gayrimenkul yetki belgesi alabilmek için ödemeniz gereken belli bir ücret vardır. Bu ücret her yıl güncellenir ve seviyeye göre de değişiklik gösterir. Ayrıca emlak yetki belgesi almak için gitmeniz gereken kurs ve sertifika programları da farklı fiyatlara sahiptir.
Emlak yetki belgesi sınavına girerken teorik ve performans sınav için ayrı ayrı ödeme yapmanız gerekir. A1, A2 ve A3 gibi içeriklere sahip bu sınavlarda her biri bölüm için ücret ödemelisiniz. Teorik sınav ücretleri, performans sınav ücretlerine göre daha düşüktür. Ayrıca sınavlı belge yenileme ve sınavsız belge yenileme ücretleri de vardır. Eğer mevcut emlak yetki belgenizi yenilemek istiyorsanız, yenileme türüne göre belli miktarda ücret ödemeniz gerekir.
Emlak yetki belgesi ücretleri içinde yer alan belge masrafı, 300 TL olarak belirlenmiştir. Bunun dışında detaylı ücretlendirmeler şu şekildedir:
Sorumlu Emlak Danışmanı (Seviye 5) | Teorik Sınav Ücreti | Performans Sınavı Ücreti | |
A1 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre ve Kalite | 350 TL | – | |
A2 Pazarlama Stratejisi Geliştirme ve İş Organizasyon | 350 TL | 850 TL | |
A3 Emlak Satışı / Kiralama Süreci İşlemlerinin Yürütülmesi | 350 TL | 850 TL | |
Toplam Ücret | 2750 TL | ||
Sınavlı Belge Yenileme Ücreti | 1700 TL | ||
Sınavsız Belge Yenileme Ücreti | 300 TL |
Emlak Danışmanı (Seviye 4) | Teorik Sınav Ücreti | Performans Sınavı Ücreti | |
A1 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre ve Kalite | 350 TL | – | |
A2 Pazarlama Stratejisi Geliştirme ve İş Organizasyon | 350 TL | 675 TL | |
A3 Emlak Satışı / Kiralama Süreci İşlemlerinin Yürütülmesi | 350 TL | 675 TL | |
Toplam Ücret | 2400 TL | ||
Sınavlı Belge Yenileme Ücreti | 1350 TL | ||
Sınavsız Belge Yenileme Ücreti | 300 TL |
Emlak Yetki Belgesi Nasıl Yenilenir?
Emlak yetki belgesi, 5 yıllık süre dolmadan 6 ay öncesinde yenilenebilir. Yenileme için başvuruda bulunduğunuzda, belgenin geçerli olduğu süre boyunca taşınmaz ticaret alanında faaliyet gösterdiğinize dair belgeler ve kayıtlar incelenir. Bu incelemeler sonucu emlak alanında çalıştığınız kanıtlanırsa, emlak yetki belgeniz yenilenir. Emlak yetki belgesi yenilemek için hazırlamanız gereken evraklar şunlardır:
- Emlak alanında en az 2 yıl ya da son 6 aydır çalıştığınızı gösteren belgeler (faturalar, sözleşme vb.)
- Belge yenileme başvuru formu
- Mesleki Yeterlilik Kurumu’na belge yenileme ücretini yatırdığınızı gösteren dekont
Emlak sektörüne girmek için gayrimenkul yetki belgenizi aldıktan sonra işlerinizi çok daha kolay hale getirmek için Revy’i tercih edebilirsiniz. Güvenilir ve pratik hizmetleri tek bir platformda sunan Revy sayesinde verimliliğinizi artırabilirsiniz. İş süreçlerinizi kolay ve hızlı bir şekilde yönetmenin avantajını yaşayarak teknoloji kısmında Revy’e güvenip kendi alanınıza daha fazla odaklanabilirsiniz.